De keuken van morgen: een harmonisch geheel van esthetiek, ecologische verantwoordelijkheid en geavanceerde technologie

We hebben dit jaar de moderne keuken zien evolueren naar een zowel rustgevende als technologisch geavanceerde ruimte. De huidige trends geven de voorkeur aan ecologisch verantwoorde ontwerpen met natuurlijke kleuren en materialen. Fabrikanten van huishoudelijke apparaten integreren steeds meer artificiële intelligentie en connectiviteit om de culinaire ervaring van je klanten te verbeteren. Dankzij al deze innovaties zijn ontwerpers erin geslaagd esthetiek, functionaliteit en duurzaamheid te combineren in het hart van onze huizen. 

Stand DER KREIS area 30 Küchenmeile

Zoals elk jaar was het team van DER KREIS BeLux aanwezig op de Küchenmeile. We begaven ons eerst naar de AREA30 waar de indrukwekkende stand van DER KREIS was opgezet. De nieuwste innovaties die DER KREIS voor zijn leden heeft ontwikkeld werden er voorgesteld. Wat ons het meest interesseerde, in onze wens om onze leden steeds beter te ondersteunen, was KüchenDesk, een ERP voor keukenontwerpers die al beschikbaar is in Duitsland en momenteel in ontwikkeling is voor de rest van Europa. 

Alsook Küchen3000: een modulair concept om de oprichting van nieuwe winkels te bevorderen. Na deze smaakmaker vervolgden we ons bezoek langs de standen van onze partners om de nieuwe trends te ontdekken.

De nieuwe esthetische trends

Häcker presenteerde eerst enkele nieuwe trendy kleuren. De nieuwe tint “Grège”, een subtiele mix van grijs en beige, en zijn nieuwe “Scala” reeks, tonen duidelijk de wens om een vleugje kleur toe te voegen terwijl het verlangen naar rust wordt gerespecteerd. We waren zeer gecharmeerd van de nieuwe kleuren “Olijfgroen” en “Amarant”, die we ook zagen verschijnen, in meer of mindere mate, in de kleurenwaaiers van KH System Möbel, Schüller, Impuls Küchen en Express Küchen.

Nolte stelde ons niet teleur door ons de sublieme nieuwe kleuren “sepia bruin” en “mat zijdeachtig karamel” te laten ontdekken, die prachtig samengaan met de nieuwe handgrepen in “mangaan brons”. Birgitte, Dekker en Samsung hebben speciale aandacht geschonken aan je meest gedurfde klanten met hun respectievelijke reeksen “Colour Concept”, “Colour Recharge” en “BeSpoke”.

Wat de gebruikte materialen betreft, hoewel hout en zijn imitatie een vaste waarde blijven, merkten we bij onder andere Nolte de opkomst van echte stenen fronten op. Deze laatste biedt met zijn “ARTLINE” reeks, net als Bauformat-Burger, Kuhlmann en Next125 gegroefde (imitatie) houten fronten. Leicht heeft er zelfs zijn blikvanger van gemaakt met de nieuwe BAHIA reeks die zich onderscheidt door de asymmetrische verticale houtstructuren. Systemceram heeft dan weer samengewerkt met het ontwerpbureau Hans Winkler om de “Juna” gootsteen te creëren, een meesterwerk dat echt comfort biedt door het gebruik van natuurlijke kleuren, pure materialen en vloeiende vormen. Pronorm heeft eveneens ingezet op deze nieuwe trends door noviteiten aan hun productielijnen “classicline”, “proline128” en “Y-line / X-line” toe te voegen.

Accessoires die de aandacht trekken

Zowel in kleuren als in materialen kozen fabrikanten voornamelijk voor neutrale tinten en zeer natuurlijke producten, maar dat betekent niet dat ze besloten zich niet te onderscheiden met hun accessoires. Next125 introduceerde het “Cube Storage System”, terwijl Nolte op zijn beurt de lumineuze “MotionLine” ontwikkelde. In beide gevallen gaat het om decoratieve en functionele railing. Voor klanten die op zoek zijn naar een meer geavanceerde lichtpersonalisatie, is Naber de place to be. Het flexibele planken- en railsysteem “ACCOMODA® transFORM”, uitgerust met LED-strips en compatibel met het LIC/Home Connect systeem, trok alle aandacht. Ook een speciale vermelding voor Novy voor de introductie van zijn prachtige hanglampen, ontworpen om perfect te passen bij hun eiland afzuikap, en voor zijn strakke, verlichte en door de “Gesture Control” technologie aangestuurde wandplanken. Een eenvoudig handgebaar is voldoende om ze aan te zetten, uit te schakelen, de intensiteit aan te passen of zelfs de kleur en dus de sfeer van de ruimte te veranderen.

Echte elegantie is wanneer de binnenkant net zo mooi is als de buitenkant

Men zegt vaak dat schijn bedriegt, maar gelukkig zijn er steeds meer fabrikanten die net zoals Schüller en Sachsen Küchen steeds meer ecologisch betrokken zijn: er worden enkel houtsoorten en derivaten gebruikt die afkomstig zijn uit bossen die ecologisch en economisch verantwoord en duurzaam worden beheerd en gecontroleerd. Bij Schüller wordt een watergedragen lak gebruikt, terwijl Sachsen Küchen heeft gekozen voor een natuurlijk linoleum geproduceerd uit lokale hernieuwbare grondstoffen.

Dit jaar zetten ook de fabrikanten van huishoudapparaten meer dan ooit in op ecologische verantwoordelijkheid. Miele en Atag hebben hun vaatwassers uitgerust met een automatisch doseringssysteem voor detergent. Haier heeft de “hOn” applicatie ontwikkeld die, onder andere, een analyse van de energie-efficiëntie van apparaten mogelijk maakt. Blanco heeft de waterbehandelingsunit “Choice.All” ontwikkeld die kan worden gecombineerd met de gloednieuwe semi-professionele “Choice Icona” kraan, waarmee het waterverbruik, filtratie, toevoeging van CO2 alsook de temperatuurregeling van het water via een speciale applicatie kunnen worden gemonitord. Dankzij de vooruitgang van Naber biedt de SELECTAkit® afvalverzamelaar een ruime keuze aan sorteerbakken die het recyclen van huishoudelijk afval vergemakkelijken.

Nieuwe indelingen en voorstellen voor maximale personalisatie

De fabrikanten Bauformat en Artego trokken onze aandacht met vouwdeuren, schuifsystemen en een volledig onzichtbare mobiele hoekkast. Next125 onderscheidde zich met zijn “Pocketsystem” kast, die zowel als telewerkplek als bar kan dienen en een oneindig aantal rollen kan aannemen. Zowel Schüller, Nolte, Kuhlmann als Artego introduceren de nieuwe breedte van 75 cm voor voorraadkastdeuren, apparaten en doorgangsdeuren. Bauformat staat uitbreiding van de fronten naar boven en naar beneden toe. Blanco bevordert de personalisatie van zijn spoelbakken door een ruime keuze aan materialen en kleuren aan te bieden voor alle zichtbare delen van de spoelbakken in de “Blanco Color Unit” reeks. Sachsen Küchen en Kuhlmann nodigen ons uit voor de ultieme personalisatie van lades, met respectievelijk “Accurabox” en “Legrabox”, in onbetwistbare verfijning.

De keuken 2.0

Miele heeft inductiekookplaten geïntroduceerd die zelfstandig werken en grote flexibiliteit bieden bij op maat gemaakte keukens. Hun “Con@ctivity 3.0” technologie belooft ongekende connectiviteit met de afzuigkap. Wat ovens betreft wordt de “HydroClean” zelfreinigende functie, die schuimend reinigt, gepresenteerd. Smeg heeft daarentegen een revolutionair project voor zijn ovens onthuld, gebaseerd op professionele algoritmen die tot wel 3 verschillende manieren van koken kunnen combineren.

AEG heeft de AEG 8000 Bridge XT SaphirMatt kookplaat geïntroduceerd die niet alleen 4 keer krasbestendiger is, maar ook vingerafdrukbestendig en eenvoudig te onderhouden dankzij een vlekwerende coating. Daar houdt het echter niet op. Ze hebben eveneens ovens geïntroduceerd met “Cookview”, waarmee je het kookproces van je gerecht op je smartphone kunt volgen.

Samsung zet in op artificiële intelligentie: de “AI Pro Cooking” functie herkent ingrediënten en past automatisch de kookinstellingen aan voor een perfect resultaat. Bovendien maakt de “SmartThingsHome” app het mogelijk om al zijn verbonden apparaten op afstand te bedienen.

Haier gebruikt zijn “hOn” app die de keuken verandert in een verbonden ecosysteem, waarmee apparaten op afstand kunnen worden beheerd en meldingen over energieverbruik en apparaatonderhoud kunnen worden ontvangen. De lancering van de “Haier Cooking – Serie 6”, een complete reeks high-end keukenapparaten aangestuurd door AI, is verder bewijs van de opkomst van deze technologische innovatie.

Als je, net zoals ons, het water in de mond hebt gekregen van al deze innovaties, kan je steeds terecht bij het team van DER KREIS BeLux. We zullen je zoals altijd met veel plezier advies geven om je bedrijf te laten groeien en je te helpen meer klanten naar je winkel te trekken.